Cart

Cart

Nilgün YÜKSEL

Yağmurdan Hemen Sonra

Çukurova’da yağmur yağmadan önce Akdeniz ters döner, göğe yükselir ve hemen sonra olanca hızıyla kendini bırakıverir. Akdeniz’in suları evlerine dönerken o büyük boşluğu bir tül perde gibi sarmalar. Yağmur bir süreliğine havada asılı kalır.

Duvarların Ardında

“Bütün büyük eylemlerin, bütün büyük düşüncülerin önemsiz bir başlangıcı vardır. Büyük yapıtlar çoğu kez bir sokağın dönemecinde ya da bir lokantanın kapısında doğar.”

Bakışta

Üzerine sıkça konuştuğumuz ve artık klişeleşmiş bir karşılaştırma vardır Türkçe’de. “Bakmak ve Görmek”. Bakmanın duyumsanan, algılanan halidir görmek.

Başka Dünyalar – Paralel Evrenler

‘Paralel evrenler’ tanımını ilk kez Amerikalı fizikçi Hugh Everet yapar. Bu kuram sonraki dönemlerde kuantum mekaniği alanında sıkça tartışılır ve yeni görüşler doğurur.

Çizgi... Renk... Resim...

Sabri Fettah Berkel

1907 doğumlu

Üsküplü

Ressam

Temsil: Yeni Başta

Her görüntü bir temsildir ve her temsil bir ucundan kültürle bağıntılıdır. Ve kuşkusuz temsil gerçeğin kendisinden daha çok anlam barındırır. Üstelik görüntü, kadrajlanmış herhangi bir nesne değil de…

Bir Gezginin Güncesinden

Birçoğumuzun yaşamında birden durduğumuz anlar vardır. Usumuzu ansızın esir alan sorular durdurmuştur belki bizi. Ne zaman soluğumuzu tutmuştuk? Bu sonu gelmez koşu ne zaman başlamıştı?

Çağdaş mı dediniz?

Bu sene yedincisi düzenlenecek Sanat Akmerkezde’denin gelenekselleşen sergi etkinliği sonbaharda gerçekleşecek, ama onun öncesinde iki ayda bir izleyici ile buluşturulacak sergiler planlanan, merkezin…

“Demirin Üstünde Karınca İzi”

Yaşam kaynağını ışıktan ve bereketli topraklarından alan Anadolu ve Asya coğrafyasında yaşayanlar, var oluşlarına dair ilk soruları sormaya başladıkları anda, insanlığı günümüze kadar etkileyecek…

Diyaloglar

“Benim istediğim sanatçı ortadan kaybolan, beyaz kasketle tabela ya da koridorları boyayan sanatçıdır.” [1]

Ali Atmaca ve Ayşen Karakaya’nın bir süredir devam eden mesleki…

Düşten Düşünceye Mesneviden Cinlere Soyut, Soyutlama…

Çoğu zaman sadece yapıtı tanımlamak için kullandığımız bu iki kelime aslında içine diğerlerini de sığdıracak geniş bir kavramlar dizgesine işaret eder.

Cam... Form Renk ve Diğerleri Üzerine

“….içinizde hissettiğiniz her şey sizi kendi kişiliğinize götürecektir”

Felekşan Onar ile yapıtları üzerine yaptığımız bir konuşma sırasında…

Gümüşlük Büyücüleri

1989 yılında Hubert Martin küratörlüğünde Georges Pompidiou ve Grande Halle’de “Yeryüzü Büyücüleri” başlıklı bir sergi düzenlendi. 2014 yılında da aynı başlıkla ikincisi yapıldı.

Karanlığın Konukları

Güneş Çınar, yapıtlarının çıkış noktasına mitolojiyi, masalları, rüya ve kâbusları yerleştirir. Kendi yaratısı olan stilize kent görüntüleri aynı zamanda birer metafordur.

İşaretler İmgeler

Cezanne, Provence’te önce dağların görüntüsünü keşfetmişti. Sonra Provence’ın doğasından koniklere, kürelere ulaştı.

Soyut resmin uzun tarihi boyunca sanatçılar, renklerin ve biçimlerin oluşlarıyla doğasıyla uğraştılar.

Ses Çıkarma

Zizek, Yamuk Bakmak kitabında tam da kitabın adının çağrıştırdığı gibi, çoğu zaman öylesine bir göz atıp geçtiğimiz, birincil anlamları dışında derinleşme gereği duymadığımız popüler kültür imgelerine ya da salt imgelere tersten bir bakış denemesi yapar.

Şiirsel Adalet

8. İstanbul Bienali’inin kavramsal çerçevesi de olan bu başlık temelde bir edebiyat türünü anlatıyor. Kavram, yaratılan kahramanların yaptıkları eylemlerin ardından aynı süreç içinde kendilerini bulmalarını ifade ediyor.

Bakışınızı Ödünç Alabilir Miyim?

İnsanoğlunun en büyük silahı kahkaha dünyanın her yerinde aynı şekilde çınlar.

François Rebelais, Gargantua’nın açılışında Platon’dan Sokrates’ten söz ederken, kitabının güldürmekten başka bir amaç taşımadığını anlatıyordu, Decameron, hikâyelerinde en mahrem konuları anlatmak için mizahın gücüne sığınıyordu.

Zamansız

Hesiodos, “En belalısı Toprak oğullarının” diye tanımlar Kronos’u. Babasını hadım edip çocuklarını yutan bu figür, Yunan mit dünyasının kuşkusuz en kötü tanrılarından biridir.

Azdan Çok

Geçtiğimiz yüzyılın başında sanat eğitiminde yeni bir dönemi başlatan Bauhaus’un ilkeleri arasında günlük yaşamı sanata dönüştürmek Doğu ile Batı’nın ruhunu yakalamak vardı.

İlk Taşı Günahsız Olanınız Atsın

Julio Cortazar, Roberto Arlt’ın “Yedi Deliler” kitabı için yazdığı önsözde Arlt’ın hangi dile çevrilirse çevrilsin hayranlık uyandırdığından söz eder. Çünkü her ne kadar Arjantin’in bağrından kopup gelse de kelimeleri evrenseldir. Karakterleri de…

Üretken Kadınlar Sığınağı

Günlerdir elimin altında bir kitap duruyor: Virginia Woolf “Kendine Ait Bir Oda”.

rh+sanat dergisinin editörlüğünden ayrılmaya karar verdiğim günden beri uzun zamandır yabancılaştığım “kendime ait oda”ya girip Woolf’un kitabını alıyorum elime.

Gök - Deniz Mavi, Ağaç Yeşil

Hamit Görele’nin sanatına yaklaşmak hem Türk resim sanatı tarihini incelemek hem de bu alanda yapılan tartışmalara tanıklık etmek anlamına gelir.

Haller

Geçtiğimiz yüzyılın başında sanat tarihindeki yerini almaya hazırlanan soyut sanat, diğer yenilikçi çıkışlar gibi, yaratıcı ve alımlayıcı açısından özgürleşmeye işaret ediyordu.

Resmi Nasıl Bilirdiniz (!)

Rönesans resmine ilişkin ikonografik çözümlemeleri okurken hep bir sürü şeyin aslında bizim algılayıp açıklamaya çalıştığımızdan çok farklı olabileceğini düşünürdüm.